ZAAGSEL

Ontwerpen en schrijven hebben veel met elkaar te maken. Ontwerpen gaat over communicatie, over betekenis, over begrip. En dat kan niet zonder taal. Alleen een plaatje is niet genoeg. Een idee moet onder woorden gebracht worden. Een wens uitgesproken. En keuzes verantwoord. Zo is schrijven een interessant bijproduct geworden van ontwerpen. Zoals zaagsel dat is in een zagerij. Vandaar Zaagsel.

Suggestie voor het gebruik van AI

De lijstjes met ‘10 beste prompts voor ChatGPT’ en ‘hoe haal je het beste uit AI?’ vliegen ons al een tijdje om de oren. Net als de berichten over het trainen van AI-modellen met auteursrechtelijk beschermd materiaal. Maar er is…

3 lessen uit 20 jaar

In de 20 jaar die De Zagerij bestaat, leerden we 3 lessen die telkens weer in een of andere vorm terugkomen. Getest door ervaring zullen we maar zeggen. We geven je ze graag mee zodat jij er ook je voordeel…

De filosofie van ontwerpen

Het is misschien niet je eerste associatie, maar filosofie en ontwerpen hebben best veel overeenkomsten. Een filosoof is een waarnemer die analytisch en logisch nadenkt vanuit een kritische, open, nieuwsgierige houding. Analyseren, becommentariëren en vooral (veel) vragen stellen zijn belangrijke…

Schets liever het probleem

“We willen graag een professionele uitwerking van deze schets.” Oké… een schets is inderdaad een prima begin van een ontwerpproces. Maar deze schets – waar het in dit mailtje over gaat – is niet het begin, maar het eindpunt. Hij…

Wij doen één voorstel. Niet twee of drie

Zo nu en dan moet je je belangrijkste uitgangspunten maar weer eens goed uitleggen. Want die worden niet altijd meteen gedeeld en begrepen zullen we maar zeggen. De afgelopen maanden hebben we twee keer de vraag gekregen of we iets…

Last van magazineschaamte?

Misschien heb je ze meegekregen, de berichten over papiergebrek. We schijnen de papierproductie tegenwoordig vooral te gebruiken voor de dozen waarin we onze online bestellingen laten bezorgen. Die papierbehoefte was al groot, maar is door de pandemie nog eens geëxplodeerd.…

Zo kom je erachter of je een nieuw logo nodig hebt

Een logo en een huisstijl heb je om herkenbaar te zijn voor je klanten en opdrachtgevers,  je wilt je onderscheiden van de concurrentie, je wilt opvallen. Maar de markt verandert, het bedrijf gaat mee, groeit, ontwikkelt. En je logo? Dat…

Breng je visie tot leven in een magazine

Een visie, is dat in jouw bedrijf ook zo’n zinnetje op je website? Vaag genoeg zodat je niets uitsluit, concreet genoeg om niet onbetekenend te zijn? Dikke kans dat het resultaat minder zegt dan je hoopte, ondanks alle tijd en…

Train die huisstijlspieren!

Sommige organisaties hebben het op het eerste gezicht goed voor elkaar: ze hebben een uitgebreide set van iconen laten ontwerpen. Goed vastgelegd in richtlijnen voor gebruik, waar alle volgende ontwerpers uit mogen putten. Alles in dezelfde lijnvoering. Perfect! Zo heeft…