3 lessen uit 20 jaar

In de 20 jaar die De Zagerij bestaat, leerden we 3 lessen die telkens weer in een of andere vorm terugkomen. Getest door ervaring zullen we maar zeggen. We geven je ze graag mee zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.

1. Begin met weten wat je wilt
Dit klinkt natuurlijk als een open deur van jewelste. Maar we betrappen menig gesprekspartner in het ontwerpproces op opmerkingen als: “Dit is heel belangrijk. En dit ook, en ja, dit vindt onze directeur echt van wezenlijk belang, daar moeten we zeker wat mee. En dit… ja ook superbelangrijk natuurlijk voor onze klanten.” Als alles belangrijk is, is niets het. Daarom moet je weten wat je wilt.

En hoe je dat dan doet, weten wat je wilt? Daar heb je twee vragen voor nodig. Maar ook wat lef om ze eerlijk te beantwoorden en de moed om knopen door te hakken. Stel jezelf de vragen: Wat wil ik/willen we bereiken? en Voor wie is dit bedoeld?.

Verwoord de antwoorden op zo’n manier dat je een hoofddoel hebt en een primaire doelgroep. Richt je daarop en laat je niet (teveel) afleiden door subdoelen en secundaire doelgroepen. Een heldere keuze helpt je op veel fronten. Niet in de laatste plaats op het gebied van de vormgeving.

De Zagerij luistert naar je wensen maar hoort ook de wensen en verwachtingen die je niet (letterlijk) uitspreekt. Dat maakt dat hun ontwerp verder reikt dan ik zelf voor mogelijk hield. Dat is verfrissend en daagde mij als opdrachtgever enorm uit. Ze zijn creatief, betrouwbaar en prettig eigenwijs.

– Esther Didden, directeur Filosofie in Den Haag

2. Denk vanuit het perspectief van jouw klant
Ja, ook deze lees en hoor je wel vaker. Maar blijkt toch ook weer een lastige les om te leren. Natuurlijk omdat er ook altijd andere belangen spelen. Terwijl je je klanten geen groter plezier kunt doen dan hún perspectief centraal te stellen.

Dat perspectief van je klant zit natuurlijk ingebakken in jouw dienst of product. Maar daar stopt het niet. Ook in de communicatie naar je klant kun je het klantperspectief voorop stellen. Denk aan de manier waarop iemand door jouw website navigeert. Of aan de toon van je nieuwsbrieven. Aan de mailtjes die je stuurt, hoe je een telefoongesprek voert of hoe je reageert op een klacht of een reparatieverzoek.

De Zagerij heeft me erg goed geholpen met de structuur en inhoud van de website, door vanuit het perspectief van de klant met suggesties te komen. Het was een plezier om met ze samen te werken: ze luisteren goed, weten de kern te pakken en tillen vorm en inhoud naar een hoger plan.

– Menno van Ginkel, Erfraad

3. Vertel het probleem, niet de oplossing
We willen een website, magazine, folder, nieuwe huisstijl, omcirkel maar wat van toepassing is. Helaas, zo werkt het niet helemaal. Alleen een oplossing of eindpunt geven maakt onze – en daarmee jouw – wereld wel erg klein. Er is dan maar één manier. Terwijl er in werkelijkheid talloze mogelijkheden zijn om een probleem door middel van vormgeving op te lossen. Mogelijkheden bijvoorbeeld die je (nog) niet kent.

Het is het principe van design thinking. Denken als een ontwerper zou je kunnen zeggen. De kern daarvan is dat je een probleem onderzoekt. En je onderzoek levert verschillende mogelijkheden op. Je beoordeelt die verschillende opties op hoe goed ze het probleem oplossen. Pas dan kies je een oplossing.

Nadeel van deze manier van werken is dat je niet altijd krijgt wat je vraagt. Dat valt echter in het niet bij het voordeel, namelijk dat je iets krijgt waar je wat aan hebt. Omdat het daadwerkelijk een probleem oplost.

Het geven van alleen een ‘oplossing’ bij de start van een opdracht is dan ook geen tijdsbesparing zoals sommige opdrachtgevers denken. Zonder inzicht in het probleem dat opgelost moet worden is het eerder een belemmering om tot een echte oplossing te komen.

De Zagerij maakte een fris en nieuw ontwerp voor onze website dat we zelf niet hadden kunnen bedenken, maar zorgden bovenal voor een uitstekende, kritische, vrolijke en soms eigenwijze begeleiding tijdens de realisatie van het project. Ontwerpers die met je meedenken en je niet naar de mond praten, daar komt de communicatie verder mee.

Ferdinand Borger, predikant AD Kerk Waalre
3 lessen uit 20 jaar
Magazine Power Met Magazine Power maak je nooit meer een saai magazine. Download het eerste hoofdstuk gratis.