Wij doen één voorstel. Niet twee of drie

Zo nu en dan moet je je belangrijkste uitgangspunten maar weer eens goed uitleggen. Want die worden niet altijd meteen gedeeld en begrepen zullen we maar zeggen.

De afgelopen maanden hebben we twee keer de vraag gekregen of we iets konden ontwerpen en daar dan drie voorstellen van kunnen laten zien. Misschien klinkt het je logisch in de oren, maar dat is niet hoe wij werken. Ons uitgangspunt is: oplossingen, geen opties.

Ruimte voor aanpassingen

In het ene geval kwam het helemaal goed. Dat je van ons maar één voorstel krijgt betekent namelijk niet dat je niet kunt reageren op wat er ligt. En ook niet dat wat er ligt meteen het eindpunt is. Zeker niet. Er is altijd ruimte voor aanpassingen en aanvullingen. Paula Frese legt haar ervaring met ons proces helder uit.

Het andere geval kwam niet goed. De projectleider hield vast aan het idee van de drie voorstellen. Helaas werd dat pas duidelijk toen ik mijn voorstel met uitgebreide toelichting al had gedaan. Of beter gezegd: gelukkig werd het in deze fase al duidelijk. Het enige verbeterpuntje is dat je niet eens bij ons had hoeven aankloppen.

Doordacht en inhoudelijk onderbouwd

Maar eerlijk is eerlijk: vroeger stond het duidelijker op onze website. Nu vind je de het antwoord op de letterlijke vraag waarom je van ons maar één voorstel krijgt alleen nog met zoveel woorden in het FAQ. In de loop van de jaren (bijna negentien inmiddels) hebben we echter alles wat op de website staat, zo beschreven dat begrippen als ‘doordacht’ en ‘inhoudelijk onderbouwd’ er vrij dik bovenop liggen.

Maar het klopt: er staat nergens dat je beter verder kunt kijken als je meerdere voorstellen wilt voor één en dezelfde vraag. Nou, bij deze! Het is echt zo. Als je meer voorstellen wilt om te komen tot één logo of visual, dan moet je gewoon niet bij ons zijn.

Nummer 1 met de kleuren van nummer 3

Wij nemen je vraag uiterst serieus en willen vooral een goede oplossing die voortkomt uit het goed begrijpen van jouw vraag, situatie en doelgroep. We willen je niet opzadelen met kiezen van het een boven het ander als het gaat om vormgeving. Wat we wel doen is je meenemen in de keuzes die we maken. Op die manier zie je ook welke richting we niet opgegaan zijn. Dat is nuttig en verhelderend. En natuurlijk sturen we bij als er iets ligt wat nog niet helemaal ‘spot on’ is. Maar dat is iets anders dan drie voorstellen neerleggen en dan kiezen voor nummer 1 met de kleuren van nummer 3.

En het is ook waar dat dat misschien meer van jou als klant vraagt. Je kunt niet met de drie voorstellen voor je neus gaan bedenken wat je nu eigenlijk wilt. Nee, je moet van tevoren aangeven waarom je iets wilt maken en voor wie, wat het doel is en wat de doelgroep moet denken, weten of doen met het ontwerp.

Teken aan de wand

Voor ons is de wens om drie voorstellen te krijgen vooral een teken dat er nog niet genoeg is nagedacht. “We zouden graag drie verschillende uitwerkingen ontvangen, zodat we op één van de drie ontwerpen kunnen voortborduren naar een uiteindelijk ontwerp.” Dit is een recept voor een lang proces waarin beide partijen uiteindelijk gefrustreerd afhaken omdat er maar geen goede oplossing komt.

Helemaal als de vraag ook nog eens vergezeld gaat van een schetsje… Maar dat is voor een volgend blog!

Wij doen één voorstel. Niet twee of drie