Schets liever het probleem

“We willen graag een professionele uitwerking van deze schets.”

Oké… een schets is inderdaad een prima begin van een ontwerpproces. Maar deze schets – waar het in dit mailtje over gaat – is niet het begin, maar het eindpunt. Hij hoeft alleen nog maar ‘professioneel uitgewerkt’ te worden.

Verkennen

Schetsen doen we als ontwerpers bijna dagelijks. Het is hoe we over iets nadenken, al schetsend. Zo verkennen we een probleem en onderzoeken we mogelijke oplossingen. Maar we schetsen geen eindresultaat.

Een schets in een ontwerpproces is altijd een gedachte, een idee, een richting. Géén oplossing. Geen eindpunt.

Nieuwsgierigheid

Daarom werkt het ook niet als je als opdrachtgever ‘even’ een schetsje maakt van wat je bedoelt. Want wat jij schetst is een eindresultaat. Geen onderzoek, geen onderdeel van een proces. Nee, het is hoe jij het voor je ziet. Jouw eindpunt.

Maar een ontwerpproces begint niet met het eindpunt. Het begint met nieuwsgierigheid. Niet naar de oplossing, maar naar de mogelijkheden.

Rijp en groen

We schetsen de voor de hand liggende ideeën naast de wilde varianten. Schetsen wat onmogelijk is, zoeken al schetsend naar wat we nog niet hadden gezien. Rijp en groen door elkaar. Dat is de functie van een schets: een verkenning van de vraag in de breedte en de diepte.

Schets niet de oplossing

Dus, maak je schets, maar stuur vervolgens de beschrijving ervan in woorden. Als een voorbeeld. En leg uit wat je probleem is. Maar niet de oplossing. Gebruik woorden, zoek voorbeelden van anderen, teken desnoods je probleem. Maar schets niet de oplossing. Die zoeken wij voor je.


Lees ook:

Schets liever het probleem