De lijstjes met ‘10 beste prompts voor ChatGPT’ en ‘hoe haal je het beste uit AI?’ vliegen ons al een tijdje om de oren. Net als de berichten over het trainen van AI-modellen met auteursrechtelijk beschermd materiaal.
Maar er is toch wel iets waar je al die AI-programma’s voor kunt gebruiken, ZONDER het programma daadwerkelijk in te zetten. Want eigenlijk vinden we het waardeloos, al die AI-afbeeldingen, teksten en zelfs nagebootste menselijke stemmen. Waar blijft het plezier van je werk doen? Waarom zou je een schrijver, illustrator of een vormgever het leuke werk uit handen nemen (nadat je het eerst gejat hebt om je software te trainen)? Nou ja, genoeg over wat wij ervan vinden, er is ook een goede kant. Namelijk het bedenken van prompts.
Goede opdracht
Goede prompts leiden tot een goed resultaat. Dat geldt zeker ook voor prompts die je aan ontwerpers, illustratoren en schrijvers geeft. Echte wel te verstaan. Want hoe ‘intelligent’ AI misschien lijkt, echt zelf iets verzinnen zit er niet in. AI heeft een opdracht nodig. En daarin verschilt het eigenlijk niet zoveel van de genoemde creatieven. Ook die maken hun beste werk als ze een goede opdracht krijgen.
Wezenlijke informatie
Natuurlijk praat een creatief terug, denkt mee en vraagt door (spannend! echte interactie…). Maar meestal moeten we de informatie waar we mee aan de slag gaan als ontwerpers er met veel moeite uittrekken. Omdat je als opdrachtgever (nog) niet hebt nagedacht over doel, doelstelling of gebruik. Of omdat doel, doelstelling en doelgroep zelfs helemaal niet duidelijk zijn. Of omdat het gewenste resultaat niet helder is. Of het onderwerp, de boodschap, context of al die andere wezenlijke informatie waar wij mee aan de slag willen.
Ons advies
Maar kennelijk weet je het wel als je een AI-model aan het werk wil zetten. Dan snap je dat het resultaat dat je krijgt afhankelijk is van wat je er in stopt. En dat als je een onduidelijke en niet doordachte opdracht geeft, je er niet veel van moet verwachten.
Dus je gaat er eens voor zitten: wat wil ik nu echt vertellen? Op wat voor manier past dat bij ons? Welke toon moet het hebben en wat wil ik dat de ontvanger van mijn boodschap doet? En wie zijn die ontvangers? Je maakt daar een mooie compacte opdracht van, en voila…
Ons advies: probeer dát nou eens bij je ontwerp- of tekstbureau.