Zo kom je erachter of je een nieuw logo nodig hebt

Een logo en een huisstijl heb je om herkenbaar te zijn voor je klanten en opdrachtgevers,  je wilt je onderscheiden van de concurrentie, je wilt opvallen. Maar de markt verandert, het bedrijf gaat mee, groeit, ontwikkelt. En je logo? Dat is nou niet het eerste waar je aan denkt als je een nieuwe stap zet met je onderneming. En toch is het verstandig af en toe te checken of je visuele uitstraling, je logo en huisstijl, nog wel passen. Hoe weet je dat het tijd is voor een nieuw logo of een aanpassing van je huisstijl?

Als wij aan de slag gaan met een nieuw logo, gaan we eerst op zoek naar informatie. Wat doet het bedrijf, de organisatie? Voor wie? Met welk doel? En hoe? Aanbod, doelgroep, sector, concurrentie. Wat doet dit bedrijf anders, waarmee onderscheidt het zich? Onder welke naam opereert het en wat roept dat op?

Verandering vraagt bijstelling

Met deze informatie werken we aan een herkenbare en onderscheidende identiteit. Het betekent ook dat als daar iets in verandert – je gaat je op een andere doelgroep richten, je ontwikkelt nieuwe diensten en producten, je wijzigt je naam – het een reden kan zijn om opnieuw naar je huisstijl te kijken. Dat leidt overigens niet altijd tot een restyling of complete vernieuwing van je logo, maar het is wel goed om te kijken of de nieuwe doelgroep of dienst misschien nieuwe eisen aan je huisstijl stelt. Soms is een simpele ingreep als het uitbreiden van een kleurenpalet de juiste oplossing. Soms is er meer nodig.

Even terug naar het begin. Naar de start van je bedrijf. In die begintijd was het vooral zaak om niet te veel uit te geven. Niet uitgegeven is pure winst. Dus het kwam goed uit dat je neef of nicht een leuk idee had voor een logo. Bij veel bedrijven blijft dat logo jarenlang bovenaan het briefpapier staan. Ook als je met je  bedrijf allang de pioniersfase voorbij bent, mensen in dienst hebt en je processen geoptimaliseerd. Hoe lang heb jij jouw logo al? Past je logo nog bij wat je doet? Ben je hard gegroeid, niet alleen in bedrijfsomvang, maar ook als ondernemer? Heb je een fusie of overname achter de rug? Is je dienstverlening grotendeels online gegaan?

Voordat je de signing op je nieuwe grotere pand laat maken, voordat je gaat nadenken over een nieuwe website en voordat je het logo op t-shirts voor je medewerkers laat borduren – denk eens na over wat je uitstraalt. Je ambitie, professionaliteit, je kwaliteitsaanbod, ze kunnen namelijk allemaal ook visueel uitgedrukt worden in je huisstijl. Gebeurt dat ook met je huidige logo en huisstijl?

Verschillende gedaantes aannemen

Er zijn ook ontwikkelingen waar je zelf niet zoveel invloed op hebt zoals de voortschrijdende digitalisering, meer en meer online aanbod, andere manieren om met doelgroepen en klanten in gesprek te zijn. Tegenwoordig moet een logo verschillende gedaantes aan kunnen nemen. Je hebt een logo nodig voor op je (digitale) briefpapier, voor op je bedrijfspagina van LinkedIn, als avatar op sociale media en in de adresbalk van je browser. En nee, dat kan niet altijd met hetzelfde logo. Als je een beeldmerk of vignet hebt, kun je dat goed gebruiken, maar de tekst erbij – dus je naam, je pay-off – dat past niet. Heb je geen vignet, dan kun je met een enkele letter of lettercombinatie een heel eind komen. Maar het beste is om er bij de ontwikkeling van je logo rekening mee te houden of aparte versies te laten ontwikkelen.

Er zijn ook technische redenen om eens naar je logo en huisstijl te (laten) kijken. Hoe leesbaar is jouw logo bijvoorbeeld als je het heel klein ergens plaatst? Is je naam goed leesbaar, maar valt het vignet weg, of andersom? Of wordt je pay-off eerder een stippellijntje dan een leesbare tekst? En wat gebeurt er als je het logo heel groot wilt laten afdrukken. Op een banier bijvoorbeeld, of op een poster? Rafelt het aan alle kanten? Ziet het er onscherp uit?

Of vraag jij je wel eens af waarom de kleuren in je folder er gedrukt zo anders uitzien dan die op je website? Het lekker felle diepblauw op je scherm ziet er donker en dof uit als je het met inkt op papier drukt. En fris en stralend oranje is een viezig naar bruin neigend kleurtje geworden. Irritant, maar een goede ontwerper houdt daar rekening mee.

Het mag duidelijk zijn: een logo kan je helpen, maar een onprofessioneel, slecht ontworpen of verkeerd gebruikt logo doet je uitstraling geen goed.

Doe de check

Ben jij benieuwd of je logo of huisstijl aan een restyling of metamorfose toe is? We hebben een aantal vragen opgesteld die je helpen erachter te komen of je een nieuw logo of nieuwe huisstijl nodig hebt.

Zo kom je erachter of je een nieuw logo nodig hebt