Misschien heb je ze meegekregen, de berichten over papiergebrek. We schijnen de papierproductie tegenwoordig vooral te gebruiken voor de dozen waarin we onze online bestellingen laten bezorgen. Die papierbehoefte was al groot, maar is door de pandemie nog eens geëxplodeerd.
Uitgevers plan nen na het verschijnen van de eerste druk zelfs al direct een tweede druk in waarvoor ze het papier dus al lange tijd van tevoren bestellen. We krijgen mailtjes van leveranciers dat we rekening moeten houden met langere levertijden van drukwerk. En sommige papiersoorten zijn gewoon – al dan niet tijdelijk –niet meer beschikbaar.
Magazineschaamte
Moet je dan nog wel met een boekje komen over het maken van magazines? Kun je enthousiast blijven doen over de meerwaarde van een fysiek, papieren magazine? Wij denken van wel. Juist wel. Maar dan wel met de kanttekening dat wát je op papier zet, het papier wel waard moet zijn. Het is zaak om nog beter na te denken over je blad, want verspilling van papier is inderdaad ‘not done’ in tijden van schaarste. Dus ja, een boekje als Magazine Power is ook in tijden van papierschaarste relevant. Magazineschaamte hoeft nog niet in het coronawoordenboek.
Het gaat om het principe
Maar goed, stel dat je toch twijfelt en voor nu besluit niets met een papieren magazine te doen, biedt Magazine Power ook soelaas. Het heet niet voor niets Magazine Power. Het gaat om de kracht van magazines, van het magazineprincipe zeg maar. Niet puur en alleen over het magazine op zichzelf.
En dat magazineprincipe kun je op veel manieren inzetten. Bijvoorbeeld voor het op poten zetten van een goede nieuwsbrief, gekoppeld aan een website of blog. Of voor het bedenken van een contentstrategie voor je socialemediakanalen. Ook daar is herkenbaarheid in toon, woordgebruik, sfeer, beeldmateriaal en vormgeving belangrijk.
Bladformule = contentformule
Feitelijk doorloop je dezelfde stappen zoals ze in het derde hoofdstuk worden beschreven: doel formuleren, doelgroep afbakenen, invalshoeken en rubrieken bedenken, plannen, content produceren, promoten. Je kunt zelfs uitkomen op een contentformule, waarmee je, net als bij een bladformule laat zien hoe je de behoefte van je lezers hebt verbonden met je redactionele product – een nieuwsbrief, blog, website of digitale publicatie.
Digitale alternatieven
Natuurlijk zijn er ook grote verschillen, een magazine is immers uitgebreider dan een nieuwsbrief. Maar het opstellen van een contentplan (inclusief het waarom en voor wie), een inventarisatie van onderwerpen en redactionele vormen voor je blog of het bedenken van aansprekende rubrieken voor je nieuwsbrief, dat werkt hetzelfde. En bekijk je het bovendien in het perspectief van een heel jaar, dan is de puzzel al weer wat omvangrijker. En heb je wel eens over je website gedacht alsof het een magazine is? Of misschien is een digitaal magazine iets voor jouw onderneming? Ook dat kan vele gedaantes aannemen. Van echt digitaal magazine tot een app, van een pdf tot een website.
Magazine Power pleit inderdaad uitdrukkelijk voor een papieren tijdschrift. Je kunt immers beter meer zintuigen bedienen als het gaat om de aandacht van je publiek. En het fysieke aspect is een belangrijk pluspunt, het geeft een gevoel van waarde, je hebt echt iets in handen. Maar mocht je toch een beetje last hebben van magazineschaamte, dan kun je Magazine Power ook goed gebruiken voor digitale alternatieven. Zo maak je nooit meer een saaie nieuwsbrief, website of saai blog of social mediakanaal.
De kracht van magazines
Met Magazine Power geven we je nog meer handvatten om het verhaal van jouw bedrijf of organisatie te vertalen in een aantrekkelijk en authentiek magazine. In bijna 70 pagina’s leggen we uit hoe je een bladformule opstelt, wanneer je (niet) voor een digitaal magazine kiest, hoe je kunt denken als een bladenmaker. En je hebt genoeg argumenten om je blad intern te verkopen.