Sommige organisaties hebben het op het eerste gezicht goed voor elkaar: ze hebben een uitgebreide set van iconen laten ontwerpen. Goed vastgelegd in richtlijnen voor gebruik, waar alle volgende ontwerpers uit mogen putten. Alles in dezelfde lijnvoering. Perfect! Zo heeft elke webpagina, grafiek of grafische illustratie een duidelijk herkenbare stijl.
Ik krijg het verzoek om een infographic te maken. Maar dan wel liever met andere iconen, want deze hebben we al zo vaak gebruikt, ze zijn zo uitgekauwd!
Daar steek ik dan met alle liefde een stokje voor.
Want uitgekauwd voor wie? Voor jezelf. Niet voor je klant of gebruiker. Die ziet alleen maar de vertrouwde manier waarop jij een boodschap overbrengt. Die heeft de zekerheid dat-ie hier te maken heeft met dezelfde aanbieder als vorige week. Die wordt bevestigd: ik ben op de goede plek.
En dat wou je op het spel zetten? Alleen maar omdat jij die iconen al zo vaak gezien hebt? Ik zal je eens wat vertellen: jij bent echt de enige die ze zo vaak ziet. Logisch dat je ze zat bent. Maar bedenk dat deze iconen – of het nou je logo is of een terugkerend icoon voor een bepaalde dienst – de herkenbare bakens zijn voor je klant of gebruiker.
Vergelijk een huisstijl met een spier: als je hem goed en vaak gebruikt, wordt hij alsmaar sterker. Elke keer dat je hem op dezelfde manier in je communicatie gebruikt, versterk je de band met je klant. Die herkent je op den duur uit duizenden. Gewoon, door consequent te zijn. Heel simpel, maar vooral heel krachtig. Trainen dus die huisstijlspier!
Waarmee kunnen wij je helpen?
Advies nodig over de uitgebalanceerde inzet van je huisstijl? Behoefte aan eigen iconen? Of ben je toe aan een restyling mét spierversterkende huisstijlrichtlijnen? We maken graag tijd voor je.