Niet communiceren bestaat niet

Communicatie gaat vaak over wat je doet. En meestal niet over wat je niet doet. Maar als de nood aan de man is, is elke vorm van communicatie belangrijk. Of je nu stilte communiceert of een bak herrie. Niet communiceren bestaat niet. En als je communiceert doe je dat niet in een lege, onbestemde ruimte. Je doet dat in een context. En als de context verandert, moet je boodschap mee veranderen. Ook dat maakt deze coronacrisis heel duidelijk. Context is alles.

Wat ‘zeg’ je door niets te zeggen?

Wat betekent de communicatie over je bedrijf voor de uitzonderlijke situatie waarin we nu met zijn allen zitten? Waarschijnlijk stroomt bij jou, net als bij ons, de mailbox vol met mails over de gevolgen van de coronamaatregelen. Praktische mails (we zijn open/gesloten, maatregelen die getroffen zijn om iedereen te beschermen), ludieke mails met troostrijke en creatieve doe-, kijk-, luister- en leestips. En heel soms iemand die er toch een commerciële draai aan geeft.

Maar er zijn ook genoeg bedrijven en organisaties waarvan we niets horen. Waar we het wel van verwachten. Omdat we er klant van zijn. Omdat het altijd zo’n sympathiek en maatschappelijk betrokken initiatief was. Of omdat we er voor de crisis praktisch elke dag mail van kregen.

En dat vinden we vreemd. Want wat ‘zeg’ je eigenlijk door niets te zeggen? Moeten we maar snappen dat je andere dingen aan je hoofd hebt? Of is het ‘logisch’ dat je niets laat horen want je hebt nu even niets te bieden? Heb je met dat berichtje op Insta en Facebook je hele klantenkring wel bereikt denk je? Moet het verwijderen van je evenement uit de agenda maar duidelijk genoeg zijn?

Dit is geen oproep om een slaatje te slaan uit een moeilijke situatie. Maar het is goed je te realiseren dat je in tijden van crisis je echte vrienden leert kennen. Als je nú niet geïnteresseerd bent in hoe het met je klant gaat, wanneer (en met welke reden) ben je dat dan wel? Alleen in goede tijden? Als er iets te halen valt?

Context is alles

Wij merken dat we heel gevoelig zijn geworden voor communicatie die op een goeie manier gebeurt en berichtgeving die de plank mis slaat. En we zijn niet de enigen. Veel bedrijven en ondernemers hebben in no time een radar ontwikkeld voor wat kan en wat niet. Opeens zijn we ons meer dan ooit bewust van de context waarin we communiceren.

Zo zijn de tekeningen van mensen op de aftelkalender die we begin april verstuurden geïnspireerd op foto’s genomen tijdens een paar relaxte vakantieweken in Lissabon, een aantal jaren geleden. En nu, in coronacrisistijd, zijn het opgesloten mensen geworden die een op deze manier een luchtje scheppen. Context is alles.

En nu is het heel duidelijk, maar straks, als we ons ‘nieuwe normaal’ hebben gevonden, is die context nog steeds belangrijk. Vragen als ‘Waar maken jouw klanten zicht zorgen over? Wat houdt ze bezig? Waar hebben ze werkelijk behoefte aan?’, voelen wat ons betreft echt anders aan dan eerst. Terwijl ze gewoon uit het eerste het beste marketingblog komen. En dat komt door de context waarin je ze stelt.

Hopelijk houden we aan deze crisis een gevoeligheid over waardoor we net even wat verder kijken, voorbij puur commerciële belangen en eigen belang. Op naar een volgende nieuwe context. Welke dingen willen we niet meer terug na deze crisis? En welke nieuwe vaardigheden en ontwikkelingen omarmen we?

Niet communiceren bestaat niet