Hoe vind je een ontwerpbureau dat bij je past? Oftewel: hoe maken wij duidelijk hoe we werken, wat je van ons kunt verwachten (en wat niet), wat hebben we nodig om ons werk goed te kunnen doen? Zodat jij kunt inschatten of we bij elkaar passen.
Wij en zij
Want dat blijkt toch iedere keer weer een punt: je komt als bureau binnen bij een klant en allebei heb je zo je verwachtingen van de andere partij. En die blijken toch behoorlijk te kunnen verschillen. Wederzijds.
Zij willen nadrukkelijker aan de hand genomen worden, wij zien ze als een gesprekspartner.
Zij zien ontwerpen misschien wel als een black box, wij nemen ze graag mee in onze overwegingen.
Wij hebben eerst gevoel bij de organisatie en de opdracht nodig. Zij willen overrompeld worden, het liefst al bij het eerste gesprek.
Wij vertellen graag over de keuzes die we maken en dat niets zomaar in een ontwerp terecht komt. Zij wilen dat we gewoon alle correcties en opmerkingen verwerken, zonder dat ze moeten uitleggen waarom.
Onze passen lopen uiteen, in lengte, in tempo. En de vraag is: hoe lossen we dit verschil in tempo op, hoe stemmen we deze uiteenlopende verwachtingen beter op elkaar af.
Stereotypen belemmeren het zicht
We merken dat het heel lastig uitleggen is wát we precies doen en vooral hóe we dat doen. De stereotiepe beelden van de altijd spelende creatief, de kunstenaar met of zonder inspiratie, of de arrogante art director belemmeren het zicht op wat er werkelijk gebeurt tijdens het ontwerpen.
Want ontwerpen is inderdaad creatief, maar het draait niet om mooi alleen, maar om of het werkt. Zoals Steve Jobs het formuleerde: “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”
Inspiratie is ook gewoon hard werken: (onder)zoeken, denken, puzzelen. Ook ‘design’ heeft een deadline, wordt ook meestal gewoon tijdens kantoortijden gemaakt en levert bij voorkeur werkbare oplossingen op met realistische budgetten en dito planning.
Een beetje saai
Dat klinkt niet bepaald sexy, spannend of spectaculair. Als je het zo opschrijft lijkt het eerder een beetje saai. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet merkt als je er mee in aanraking komt. Dat is namelijk wat we terug horen.
Dat wij kunnen verrassen met een ontwerp is het gevolg van zorgvuldig observeren, van goed luisteren en uitgaan van de situatie zoals die zich nu voordoet (dus niet van het verleden en ‘dat is zoals we het nu eenmaal doen’). Dat komt misschien niet heel overrompelend over, eerder een beetje afwachtend. Maar om te kunnen waarnemen is bedachtzaamheid nuttiger dan luidruchtige afleiding en flitsende, gelikte presentaties.
Checklist…
Wat je nodig hebt in je zoektocht naar een ontwerpbureau dat bij je past is dus misschien niet alleen een checklist met wensen, maar ook inzicht in wat het werk van een ontwerper écht inhoudt. Volgens ons dan hè!