Ja, wat ís de waarde van ontwerp en vormgeving?
Dat is een heel goeie vraag. Maar niet zo makkelijk te beantwoorden.
En ook al is het een goeie vraag, hij roept ook weer andere vragen op.
Want wat bedoel je precies met de waarde van ontwerp?
Hoeveel geld een ontwerp kost? Of gaat het om de waarde die je aan ontwerp hecht? Gaat het om het nut van ontwerp? Of bedoel je: wat levert een ontwerp op? Wat is je return on investment?
Zelfs met zo’n concreet begrip als return on investment, breng je een ontwerper in een lastig parket, want hoe meet je de (financiële) impact van ontwerp? Hoe bepaal je wat die ene euro die je investeert in ontwerp, je feitelijk oplevert aan omzet?
Wat geeft de doorslag?
Het kán zijn dat je offertes eerder goedgekeurd worden omdat je een professionele huisstijl hebt laten maken. Maar het kan ook zijn dat je voornaamste concurrenten zijn omgevallen.
Het zou kunnen dat je boek beter verkoopt met een doordacht coverontwerp. Of was het toch het plekje aan tafel bij DWDD wat de doorslag gaf?
Het kán zijn dat je nieuwe mensen naar je trainingen of evenement trekt omdat je zo’n prachtig magazine hebt laten maken. Maar die BN’er als spreker werd ook door iedereen genoemd als reden om naar je evenement te komen.
Wat ik maar wil zeggen: er zijn gewoon heel veel factoren die het succes van wat je doet bepalen. Vormgeving is er daar zeker één van. Maar marketing ook, je beschikbare budget om interessante sprekers te betalen ook.
Niet over vormgeving nadenken is in ieder geval een gemiste kans. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat we gewoon niet goed weten hoe we jouw return on investment moeten berekenen.
Cijfers uit onderzoeken
De BNO, dé beroepsvereniging van ontwerpers deed in 2010 voor het laatst onderzoek naar de effectiviteit van design. De onderzoekers concludeerden onder andere dit: “Het betrekken van ontwerpers bij de ontwikkeling van de website of huisstijl van een bedrijf, versterkt het imago van het bedrijf op gebieden zoals maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, emotionele aantrekkelijkheid, financieel succes en goed werkgeverschap.” Maar ze onderbouwden dat niet met concrete cijfers.
Dat deed het Design Council in Groot-Brittannië wel: “Every £ 100 spend on design realized £ 225 in return.” (Bron: een rapport uit 2007). Dat is nogal wat!
Verder betroffen de conclusies ook ‘zachtere’ resultaten zoals dat
bedrijven die in ontwerp investeren, minder (hoeven te) concurreren op
prijs aangezien het ontwerp voor klanten een essentiële rol speelt in de
perceptie van waarde (van de diensten en producten) van een bedrijf.
Met andere woorden: als het er goed uitziet, wil je er meer voor
betalen. Apple is er groot mee geworden.
Ook in 2018 luidde een van hun conclusies: “More than two-fifths of our survey respondents agreed that the use of design within their organisation has contributed to an increase in sales turnover, business competitiveness, and awareness and recognition of the brand and/or raised brand loyalty.”
In Denemarken is ook onderzoek gedaan waarbij vergelijkbare, positieve conclusies werden getrokken: “Investment in design can lead to approximately 22% above average growth in revenue.” (Bron: studie werd aangehaald in Design Currency, boek geschreven door Jenn en Ken Visocky O’Grady)
Dus, wat is de waarde van ontwerp?
Zou je het echt hard willen maken en solide willen onderbouwen met cijfers voor jouw eigen specifieke investering in vormgeving, komen we denk ik niet heel snel tot een conclusie, maar met deze onderzoeken en conclusies in de hand is er wel degelijk een potje te breken voor een fatsoenlijk budget voor goede vormgeving.
Benieuwd wat goede vormgeving voor jou kan betekenen?
We komen het graag met je bespreken! Vragen? Stuur ons een mail of maak een afspraak.
En mocht je goede onderzoeken en cijfers op het spoor zijn die de waarde van ontwerp en vormgeving aantonen, dan houden we ons ook aanbevolen!