Bespaar tijd: in 11 stappen naar een formule voor je nieuwsbrief

Hoeveel nieuwsbrieven stuur jij in een jaar? Eén? Twee? Te weinig? Zouden het er wel twee, drie keer zo veel mogen zijn?

Nog een vraag

Hoe komt het dat je er te weinig verstuurt?

Geen tijd? Hup weer door naar de volgende klus? Geen idee wat je erin moet zetten? Je hád een goed idee, maar bent vergeten wat het was?

Dat klinkt alsof je wel wat structuur kunt gebruiken!

Dat treft want je bent 11 stappen verwijderd van meer (redactionele) structuur, minder stress en een nieuwsbrief waar lezers op zitten te wachten.

STAP 1: noodzaak

Zie je het nut van een nieuwsbrief sturen? Zet voor jezelf op een rij waarom het noodzakelijk is dat je hem stuurt. Wat wil ik ermee bereiken? En wie wil ik bereiken?

STAP 2: wat ga je vertellen

Met de laatste twee vragen in je achterhoofd (wat en wie wil ik bereiken?) bedenk je wat de ontvanger zou willen lezen en wat jij hem/haar daar over kan vertellen.

STAP 3: hoe vertel je het

Download gratis ons whitepaper met 164 ideeën voor rubrieken en zoek inspiratie. Welke vorm van de tekst past bij wat jij wilt vertellen? Pik er een stuk of 5, 6, 7 uit (keuze genoeg, er staan er 164 in).

STAP 4: probeer uit

Ga schrijven, zoeken en kijk of deze rubrieken werken. Vind of heb je genoeg informatie? Kun je er iets zinnigs over schrijven op een vlotte en aansprekende manier? Probeer uit!

STAP 5: kies

Kies wat het beste werkt. Mis je nog iets langs, iets korts, iets prikkelends? Iets visueels? Iets tekstueels? Schaaf, schuur en slijp tot je een interessante ‘formule’ hebt. Natuurlijk kun je ook een versie laten lezen door mensen uit je doelgroep als dat voor jou haalbaar is.

STAP 6: inspireer en activeer

Vergeet ondertussen niet dat je iets wilt bereiken met je nieuwsbrief. Denk na over een ‘call to action’, iets waarmee je de lezer activeert

STAP 7: bepaal frequentie

Maak een realistische planning. Met de nadruk op realistisch. Niets is zo frustrerend en demotiverend als een planning die je nooit haalt. Hoe vaak wil je een nieuwsbrief sturen? Hoe makkelijk kun je de inhoud schrijven? Pas je frequentie aan aan je mogelijkheden.

STAP 8: plan nieuwsbrieven in

Maak een overzicht met de data waarop je gaat verzenden en vul bij elke editie van je nieuwsbrief in: wat je al weet qua onderwerpen (denk aan mijlpalen in een jaar: begin van het seizoen, al geprogrammeerde evenementen, kerst en andere feestdagen).

STAP 9: werk vooruit

Plan werkzaamheden voor je nieuwsbrief in. Ook die voor dat superartikel wat je wilt schrijven en dat pas over drie maanden verschijnt. Werk vooruit voor zover het kan.

STAP 10: verzamel actief

Hou je aan je nieuwsbriefformule en aan je planning. Dus zorg voor voldoende input, ga actief op zoek naar interessante informatie. Wacht daar niet mee tot een dag voor je de nieuwsbrief de deur uit wilt sturen. Geef jezelf de tijd.

STAP 11: monitor en stel bij

Bekijk elk half jaar of planning dan wel formule moeten worden bijgesteld. Doe dit niet te vaak, een formule heeft tijd nodig. Als verandering nodig blijkt, verander dan niet teveel in één keer. Je moet nog wel kunnen zien dat een verandering effect heeft.

Bonustips

Van de uitgebreidere versie van dit artikel maakten we het whitepaper Recept voor regelmaat. Hierin tref je naast meer informatie per stap ook nog een aantal praktische tips om meer uit je nieuwsbrief te halen.

Aan de slag! Of…

Zeg je nu: “Dank je, heel handig zo’n lijstje, maar ik kom er toch niet helemaal uit.” Geen nood, we kunnen je wellicht nog op een andere manier helpen.

Wat kunnen wij voor je doen?

  • We kunnen je helpen bij het opzetten van een formule voor je nieuwsbrief
  • We laten je zien waar wij verbeterpunten zien voor je huidige nieuwsbrief
  • We zetten jouw content-ideeën om in een template voor Mailchimp of Mailerlite
  • Uiteraard kunnen we de nieuwsbrief ook voor je opmaken en verzenden

We maken graag tijd voor je.

Bespaar tijd: in 11 stappen naar een formule voor je nieuwsbrief