Hij kijkt je aan vanaf de stapel tijdschriften in de wachtkamer van de huisarts. Trotse blik in de ogen. De blik van een overlever, van iemand die het allemaal zelf heeft meegemaakt. En overwonnen. Niemand kan die blik overtuigender tonen dan Maarten van der Weijden. Na het overwinnen van zijn ziekte. Na zijn Olympisch goud op de 10 kilometer in open water. En na die legendarische helletocht van 55 uur zwemmen op de route van de Elfstedentocht. Zonder zegen maar met een miljoenenopbrengst voor kankeronderzoek. Een Hollandse Held. Met een hoofdletter H.
Tot zover klopt het nog, het blad over trombose en kanker, gemaakt in opdracht van farmaceutisch bedrijf Pfizer. Maarten had leukemie, bloedkanker. Hij leeft nog, en hoe! Een beter covermodel kun je eigenlijk niet hebben. De titel: Bloedserieus. Ook goed bedacht. Alleen was toen het geld op. Of de inspiratie. Of de tijd. Of het lef. Want inspirerender dan een interview met deze BN-er van de cover wordt het niet, helaas. Waar gaat het mis, en hoe voorkom je dat je magazine blijft steken bij één goed idee?
It’s the reader, stupid!
Een magazine als dit draait niet om jouw bedrijf of jouw boodschap. Niet op de reclamefolder manier in ieder geval. Waar gaat het dan wel om? It’s the reader, stupid! Het gaat om de lezer. Wat wil je de lezer leren. Dus niet: vertellen, opdringen, inprenten. Nee, leren, punt.
Bedenk waar de lezer wat aan heeft. Haal je een patiënt voor de geest. Beter nog: bedenk dat het je vrouw, zoon, moeder is die getroffen wordt. Of als je het durft: dat je zelf ziek wordt. En kijk dan eens wat er in je opkomt: wat wil ik weten? Wat zou ik willen lezen? Het ene na het andere interview met een gespecialiseerde arts voor dit, een specialist voor dat? Alleen informatie over je haperende lichaam? Of ook over de mentale impact van je ziekte? De frustratie dat dit je overkomt en de angst voor hoe het verder moet? En hoe ga je daarmee om? Waar heb ik behoefte aan?
Bereidheid om te luisteren
Blader bijvoorbeeld door de krant op zoek naar meningen in de samenleving over de medicijnen, behandeling, de kosten. Zoek naar de onderwerpen waar je lezer zich druk of kwaad om zou kunnen maken. En bedenk dan wat jouw bedrijf doet om die lezer gerust te stellen. Maar betrek dat perspectief van frustratie, boosheid en angst van de lezer erbij. Geef niet alleen het antwoord op zorgen, maar erken ze ook, benoem ze, laat ze zien, maak het herkenbaar. Maak er geen goed nieuws-show van.
En ja, dat gaat ten koste van de ruimte voor jouw verkooppraatje – want dat is het. Het maakt wél ruimte voor verbinding, voor betrokkenheid, voor echte verhalen. Uiteindelijk leidt dat tot de bereidheid bij de lezer om te luisteren naar wat je te vertellen hebt. Maar niet eerder.
Een echte gids
Wees niet bang om het even niet over jezelf te hebben. Ga na: voor wie maak je dit magazine? Wat heeft de lezer er aan? Wat wil je de lezer leren? Wees oprecht in je behoefte om informatie en inspiratie te delen. Wees een echte gids.
Maak vervolgens een écht blad volgens de regels en ‘wetten’ van het vak. Stort geen bak informatie over de lezer uit maar doseer. En bedenk leuke rubrieken, investeer in goede tekst, sprekend en afwisselend beeld en in een ontwerpbureau dat je een beetje bij de les houdt.
Dan maak je de stap van Marketing naar Magazine!
De kracht van magazines
Met Magazine Power geven we je nog meer handvatten om het verhaal van jouw bedrijf of organisatie te vertalen in een aantrekkelijk en authentiek magazine. In bijna 70 pagina’s leggen we uit hoe je een bladformule opstelt, wanneer je (niet) voor een digitaal magazine kiest, hoe je kunt denken als een bladenmaker. En je hebt genoeg argumenten om je blad intern te verkopen.
Is het verhaal van jouw bedrijf of organisatie ook rijp voor een vertaling in een magazine? Neem contact met ons op, we bespreken graag de mogelijkheden met je.