De Zagerij ontwerpbureau bestaat uit Quirine Reijman en Marthijn Stam. Een compact team dus. Dat betekent alle tijd voor onze klanten en korte lijnen. Door onze jarenlange samenwerking zijn wij uitstekend op elkaar ingespeeld. Allebei zijn we onze carrière begonnen ‘aan de andere kant van de tafel’.
Quirine werkte eerder bij Uitgeverij Kunst op Schrift in Amsterdam als beeld- en bureauredacteur. “Met een klein team maakten we het tijdschrift Theater. Echt pionierswerk, want er bestond geen groot publieksblad op dat gebied. De eerste editie – een speciale zomerfestival-editie – werd in een oplage van maar liefst 600.000 exemplaren door het hele land verspreid. Na dit succesvolle eerste nummer, maakten we zes keer per jaar een reguliere editie die verspreid werd bij alle theaters en schouwburgen. Mijn liefde voor magazines is hier geboren. Daarna ging ik aan de slag als publiciteitsmedewerker bij het Rotterdamse theatergezelschap Bonheur. Van de twee artistiek leiders leerde ik dat niets zo maar gebeurt en dat eigenzinnigheid hard werken is.
In de loop van de jaren verschoof mijn interesse van het ‘achter de schermen mogelijk maken’ naar het zelf willen bedenken en maken. Ik besloot grafische vormgeving te gaan studeren aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Ik studeerde af met een eigen tijdschrift: Tasomft (These are some of my favorite things). Tijdens mijn opleiding werkte ik bij twee ontwerpbureaus, tot ik het in 2003 tijd vond om mijn eigen bureau te beginnen. Dat werd De Zagerij ontwerpbureau.”
Scherpstellen
“In het proces van ontwerpen zie ik het als één van mijn taken om kritisch te zijn en daarmee de vraag helder te krijgen. Als de opdracht namelijk niet duidelijk of scherp is dan breekt dat je in de loop van het proces op. Scherpstellen zorgt voor het fundament, voor een duidelijk vertrekpunt. Ook in het ontwerp zelf zie je die drang naar helderheid en logica terug. Niets gebeurt zomaar. Ik merk ook dat het opdrachtgevers rust en vertrouwen geeft. Niet alles is meer mogelijk, er zijn heldere keuzes gemaakt en de oplossing volgt daaruit.”
Marthijn werkte als publiciteits- en marketingmedewerker bij Dansgroep Krisztina de Châtel in Amsterdam. “Ik zat daar in een periode dat Krisztina steeds vaker voorstellingen op locatie ging maken. Ook buiten, in de duinen en in een rozenkas bijvoorbeeld. Dat gaf enorme mogelijkheden om nieuw publiek aan te spreken. In de jaren dat ik daar werkte haalden we maar liefst vier keer de voorpagina van een landelijke krant met een foto en als kers op de taart ook nog een keer het acht uur journaal. Nu, ruim twintig jaar later, werken we met De Zagerij nog steeds voor Krisztina de Châtel en ontwerpen onder andere haar affiches. Daarna werkte ik bij Toneelschuur Producties in Haarlem, volgens mij nog steeds het beste theater en één van de belangrijkste productiehuizen. Als publiciteitsmedewerker heb ik daar menig beginnend theatermaker publicitair ondersteund.
Na zo’n tien jaar werkzaam te zijn geweest in de culturele sector ging ik aan de slag bij De Haagse Hogeschool. In eerste instantie als marketingmedewerker, maar toen ik verantwoordelijk werd voor de in- en doorvoering van de nieuwe huisstijl verschoven mijn taken steeds meer richting ontwerp en opmaak. Een perfecte leerschool om in 2008 de overstap naar De Zagerij te kunnen maken.”
Onafhankelijke geest
“Als ontwerper ben ik overtuigd van de kracht van onafhankelijkheid. Een onafhankelijke geest kan buiten getreden paden kijken, durft risico’s te nemen maar kan zich ook conformeren als de situatie daarom vraagt. Ik gun het onze klanten om in die geest van onafhankelijkheid samen met ons na te denken over de beste oplossing. Zonder daarbij meteen in zekerheden terug te vallen, en de tijd en de ruimte te nemen om met elkaar tot goede resultaten komen. Dát is mijn ideaal.”
Waarom we De Zagerij heten
Waarom heten jullie De Zagerij? Steevast een vraag in het kennismakingsgesprek. De naam zegt veel over onze manier van werken: helder, ambachtelijk, stevig, een beetje stoer. Het klinkt ook als aanpakken en doorgaan. En het klopt allemaal. Probeer het maar!