Een aantal jaar geleden, bij de komst van responsive design, riepen we nog uit: “Ja maar als alles zich moet aanpassen aan elk scherm, waar blijft dan de vormgeving? Vormgeving wordt ‘lastig’, zit in de weg! Op deze manier worden wij vormgevers overbodig!”
Nou, zo’n vaart liep het natuurlijk niet. Maar er is wel een hoop veranderd de laatste zeg, tien jaar. Da’s het voordeel als je er al zo lang mee bezig bent… je hebt vergelijkingsmateriaal .
Zoiets als ‘Een boekje over huisstijl’ dat al een tijd in de kast staat (eerste publicatie in 1995, tweede herziene druk in 2005) zou nu niet meer zo geschreven worden. De jaren 80 en 90 waren het tijdperk van de ‘corporate identity’, van grote huisstijlen. Niet alleen voor grote, (inter)nationale bedrijven. Nee, voor de meeste bedrijven was dat een begeerd ‘bezit’: een corporate identity.
Wat veranderde er?
Nou, sociale media bijvoorbeeld, en de alomtegenwoordigheid van de smartphone, van responsive websites, van onbeperkt internet – ‘niet omdat het moet maar omdat het kan’. Waar je vroeger nog een fancy lettertype kocht, zoek je nu in de giga catalogus van Google fonts naar iets wat ook op een website gebruikt kan worden. Geloof ons, dat kon vroegâh écht niet.
De tijden veranderen, de eisen veranderen mee. Een bedrijf heeft niet alleen een logo nodig, maar ook een avatar. Niet alleen een visitekaartje, maar ook een header voor Facebook en LinkedIn. Geen catalogus meer, maar een webwinkel.
Maar wat blijft relevant? Wat zal altijd belangrijk zijn bij een huisstijl?
Juist: onderscheid en herkenbaarheid. Sterker nog, ze zijn nog nooit zo essentieel geweest. Want op steeds minder plekken heb je volledige controle over hoe mensen je merk tegenkomen.
Onderscheid en herkenbaarheid zijn ook niet meer het terrein van vormgeving alleen. Jij hoort toch ook wel het verschil tussen een sms, een appje en een messenger-bericht? Elk inieminie element is een strijdtoneel geworden om je op te onderscheiden. Van kleur tot microcopy op een button. Van het geluid van de melding tot de vorm van je reactie (een duim, lampje, clapps, een hartje, elk platform zoekt zijn ‘unieke’ manier van uiten).
En dat gevoel van overbodigheid?
Dat is inmiddels wel weggeëbt. De oplossing? Met de nadruk op ‘de’? Nee, die is er niet en zal ook niet komen. Maar denken over een concept, over een onderliggend ‘kompas’ dat je stuurt op kernwaarden – ook in vormgeving – is nog belangrijker geworden: wat houdt al je uitingen bij elkaar? Welke visuele bakens zet je uit? Hoe bepaal je of een manier van communiceren in tekst of in beeld bij je past? Dat is het speelveld van vormgeving geworden. En dat is allerminst overbodig!
Bekijk hoe wij onze inzichten gebruiken voor de huisstijlen voor onze klanten. Een huisstijl is het vertrekpunt voor een herkenbare vormgeving van alle uitingen van je organisatie of bedrijf. In druk of digitaal. Nu en in de toekomst. Daarom is een huisstijl geen keurslijf, maar een flexibel geheel van afspraken over kleuren, typografie, gebruik van het logo of delen ervan. Op die manier kan een huisstijl lang meegaan.
Waarmee kunnen wij je helpen?
Ben je toe aan een (nieuwe) huisstijl? Wil jij herkenbaar zijn en je onderscheiden? We bespreken graag de mogelijkheden met je.