Het afgelopen jaar is ons een paar keer gevraagd offerte te doen voor het ontwerp van een digitaal magazine. En eigenlijk was de reactie op de uiteindelijke offerte van iedereen gelijk: “O, dat is best veel geld”.
In deze tijd van gratis apps en goedkope e-mail nieuwsbrief-programma’s lijkt iedereen te denken dat alles voor (bijna) niets kan. Voor het gemak wordt vergeten dat er een programma nodig is waarmee je het digitale magazine maakt en dat het ergens op een server moet staan, dat het dataverkeer genereert. Maar ook dat je kritisch naar de teksten moet kijken omdat mensen nou eenmaal minder lang op hun beeldscherm lezen, en dat je leuke dingen kunt doen met foto’s maar dat je dan wel goed beeldmateriaal nodig hebt. Kortom er moet best nog veel werk verzet worden vóór je je digitale magazine kunt verspreiden.
Het resultaat is over het algemeen dat de offerte niet door gaat. Maar dan gebeurt er iets vreemds in de hoofden van de klant. Ze hadden zich zo verheugd op dat digitale magazine. “Kan het echt niet goedkoper? Ik kan toch iets in Word maken, daar een pdf van maken en dat op de website zetten?”
Dus gaan ze zelf aan de slag. De resultaten zien we af en toe in onze mail verschijnen. Overvolle pdf’s die niet geschikt zijn om op scherm te lezen, maar ook niet als je ze uitdraait. En dat terwijl er ook van die pdf best iets moois te maken was (al is dat dan geen echt digitaal magazine) als je er maar een professional voor ingeschakeld had.
Jasper van Kuijk die wekelijks in de Volkskrant schrijft over denkfouten in hedendaags ontwerp, omschreef het treffend.
Als consument hebben we een gespleten persoonlijkheid: in ons zit een koper en een gebruiker. De koper let op de zichtbare korte-termijnzaken en de gebruiker wordt geconfronteerd met de onzichtbare lange-termijneffecten. (…) De beste manier om te zorgen dat gebruiksonvriendelijke producten van de markt verdwijnen, is ze niet meer te kopen.
Wij roepen je dus bij deze op om niet langer genoegen te nemen gebruiksonvriendelijke oplossingen. Stel een daad en meld je af voor lelijke en onleesbare digizines en nieuwsbrieven. Eis kwaliteit van de organisatie waar je werkt, de winkel waar je koopt en de vereniging waar je lid van bent.