“Stoor ik?”
Ik hoor een onderdrukte zucht aan de ander kant van de lijn, een aarzeling.
“Nou, half half”, zegt hij.
Er volgt geen uitleg, het blijft stil.
Ik waag de gok, ik kan op zijn minst uitleggen waar ik voor bel.
“Had je wat aan mijn informatie die ik je gisteren stuurde? Over wat ik als input nodig heb voor het affiche?”
“Ja zeker, maar ik ben er nog niet uit. Het is een ingewikkelde boodschap.”
“Misschien moeten het wel verschillende affiches worden”, opper ik.
“Ja, dat zat ik ook te denken, maar ik kan er nu even niet mee verder want er moet met grote spoed een persbericht uit ik heb nog drie interviews te regelen, dat heeft prioriteit.”
Wat je het liefste zegt
Zo ongeveer verliep het gesprek met Hans, werkzaam bij een uitgever, belast met veel meer dan alleen de organisatie van het meerdaagse evenement waarvoor hij een affiche wil. Hij heeft het te druk om goed over de opdracht na te denken. “Kunnen jullie niet gewoon iets maken? Dan reageer ik daar wel op.” Dat zou hij het liefste zeggen.
Doen wat het móet doen
Ik realiseer me dat hij geholpen zou zijn met een aantal vragen. Een handvat, gewoon om niks te vergeten en omdat een vragenlijst nu eenmaal makkelijker is dan het allemaal zelf te moeten verzinnen. En het helpt je ontwerpbureau om te beginnen, om de basis te hebben van waaruit de eerste ideeën op papier gezet kunnen worden. Zodat Hans uiteindelijk niet ‘zomaar’ iets krijgt, maar een affiche dat doet wat het moet doen: de juiste mensen informeren en ze aansporen om zich aan te melden voor het evenenment.
En die vragen?
De Eerste Hulp Bij Drukte invul-briefing is een pdf die kan dienen als checklist.