Je kent ons als grafisch ontwerpers. Als vormgevers met een missie, namelijk: doorgronden waar je mee bezig bent en dat vertalen naar een onderscheidend en helder design. Je kent ons ook als een duo dat niet alleen meepraat maar ook meedenkt en meeleest.
Als je ons al een tijdje volgt of met ons werkt, weet je dat we van woorden houden
Woorden helpen ons om achter jouw bedoeling te komen. En we gebruiken ze om onze ideeën en voorstellen uit te leggen. We balen als we er achter komen dat je de gekozen woorden anders kunt uitleggen dan we ze bedoelen. Dan zijn we tóch weer niet precies genoeg geweest. Zo blijven we schaven aan ons vermogen ons helder, nauwkeurig en begrijpelijk uit te drukken.
En ondanks dat we er wel eens een paar millimeter naast zitten, krijgen we ook regelmatig te horen dat wat we schrijven informeert, inspireert en zelfs motiveert. En af en toe krijgen (en nemen) we de gelegenheid om het schrijven onderdeel te maken van de opdracht.
We zijn bijvoorbeeld steeds vaker in de positie om een redactionele bijdrage te leveren. Zo brainstormden we met de communicatiecommissie van de Kloosterkerk over onderwerpen voor hun nieuwe jaarlijkse magazine. De uitkomsten vertaalden we in een conceptindeling met kleine schetsjes waarmee de schrijvende en fotograferende redactieleden van het magazine direct aan de slag kunnen.
Soms is het schrijven zelfs de opdracht. Zoals de ruim veertig posts die in aanloop naar de tweede editie van de Haagse Nacht van de Filosofie op facebook verschenen. Als geïnteresseerde leek verdiepte Quirine zich in de filosofen op het programma en schreef teksten die geen voorkennis vereisen. Want schrijven doen we, net als vormgeven, met eenzelfde intentie: doorgronden waar het over gaat en vertalen naar heldere, onderscheidende en toegankelijke teksten.
Als je ons al een tijdje volgt of met ons werkt, weet je dat we van beeld houden
Beeld helpt om informatie op een andere manier te brengen: via een foto of een infographic bijvoorbeeld. Beeld is ook erg geschikt om abstracte begrippen contreet te maken.
In de vorm van metaforen, analogieën, symbolen en tekens kun je een visuele, concrete dimensie aan abstracte termen geven. Coaching is zo’n vakgebied dat enerzijds grossiert in abstracte begrippen, maar anderzijds juist iets heel concreets bij mensen teweeg wil brengen. Een eerste stap op weg naar concretisering loopt via beeld. Teal traint teams en organisaties en vroeg ons om ‘methodekaarten’ te maken die gebruikt worden in de trainingen. Met eenvoudige illustraties in de lijn van het (e-)boek dat we eerder dit jaar maakten.
Soms wil je meer eenheid uitstralen, meer eigen gezicht geven dan mogelijk is met het aangeleverde beeld dat erg wisselt in stijl en kwaliteit.
Zo ontstond het idee van nageschilderde publiciteitsfoto’s. Een idee dat we drie jaar geleden voor het eerst inzetten voor de De Kleine Verbeelding, het jeugdprogramma van Theater De Verbeelding. De eerste twee jaren kwamen de illustraties nog heel handmatig tot stand met overtrekpapier, aquarel, fineliners en viltstiften. Dit jaar was David Hockney de inspiratiebron. Dat vroeg om een minder handmatige benadering: zijn heldere kleuren, vibrerende vlakvulling en nadruk op het platte vlak konden we veel beter bereiken met volledig digitale illustraties. Ze passen ook uitstekend bij de voorstellingen voor jeugd en jongeren. En het levert een sprankelend frisse brochure en dito poster op.
Als je ons al een tijdje volgt of met ons werkt, weet je ook dat we onze grenzen kennen
Aan het oprekken van de grenzen van ons werkterrein zitten wel grenzen. Hebben we het idee dat je vraag te technisch wordt, te specialistisch is, of gewoon niet goed bij onze vaardigheden past, dan zullen we je daar altijd eerlijk en open over informeren. Zo weten we inmiddels: voor cartoons, webwinkels, pure techniek en programmeren, schakelen we ons bekende en betrouwbare partners in.
Maar voor de rest dagen we je uit: haal meer uit De Zagerij!