Je hebt dus de vragenlijst in het whitepaper Logo & Huisstijl ingevuld en bent benieuwd naar de uitslag. Hieronder lees je wat je score betekent.
0 punten
Gefeliciteerd! Je hebt geen enkele reden om een nieuw logo of nieuwe huisstijl te laten ontwikkelen. Het klinkt alsof je je zaakjes goed op orde hebt.
1-8 punten
Ga eens na hoe het logo momenteel wordt gebruikt. Klopt het logo nog met het de statuur van en de ontwikkelingen binnen het bedrijf. En kijk ook naar hoe je het logo of de huisstijl (beter) voor je kunt laten werken. Door een consequentere inzet ervan vergroot je de herkenbaarheid en zichtbaarheid van de onderneming. Een logo of huisstijl is ook niet iets van één persoon of één afdeling. Idealiter is iedereen binnen het bedrijf een gebruiker én bewaker van de huisstijl. Een huisstijlrichtlijn kan je helpen consequent voor de dag te komen. Handig als er steeds meer mensen binnen het bedrijf bij de presentatie van en communicatie over het bedrijf betrokken zijn. Ook voor een bestaand logo kan je richtlijn opstellen.
Als je plannen hebt voor een nieuwe doelgroep, dienstverlening of richting voor je onderneming is dat natuurlijk al behoorlijk veel werk. Maar je doet er toch goed aan om daar ook je huisstijl bij te betrekken. Hebben je plannen daar gevolgen voor? Je kunt er beter nu al rekening mee houden dan je te laten verrassen als je denkt klaar te zijn met de veranderingen in je organisatie.
9-17 punten
Het is tijd om na te denken over aanpassingen aan het logo. Een aantal technische zaken in het logo vragen om aandacht, maar het belangrijkste is dat er in en om het bedrijf veranderingen gaande zijn die vragen om een nieuwe visuele vertaling. Het is niet altijd nodig om een volledig nieuw logo te ontwikkelen. Soms volstaat een restyling of een kleinere aanpassing.
18-24 punten
Dit klinkt alsof je wel wat hulp kunt gebruiken: er is kennelijk veel veranderd binnen het bedrijf en het logo en de huisstijl zijn niet meer in staat die ambities, visueel te ondersteunen en te bekrachtigen. Het logo is gedateerd, het is niet geschikt voor digitale toepassingen en de doelgroep heeft er niet de juiste associaties bij. Kortom, een restyling is wenselijk. En wellicht is een volledig nieuw logo de enige oplossing. Daar ontkom je bijvoorbeeld niet aan in het geval van een naamsverandering, nieuwe positionering of een fusie.
Je kunt bij De Zagerij terecht voor:
Ben je toe aan een (nieuwe) huisstijl? Wil jij herkenbaar zijn en je onderscheiden? We bespreken graag de mogelijkheden met je.