ZAAGSEL

Ontwerpen en schrijven hebben veel met elkaar te maken. Ontwerpen gaat over communicatie, over betekenis, over begrip. En dat kan niet zonder taal. Alleen een plaatje is niet genoeg. Een idee moet onder woorden gebracht worden. Een wens uitgesproken. En keuzes verantwoord. Zo is schrijven een interessant bijproduct geworden van ontwerpen. Zoals zaagsel dat is in een zagerij. Vandaar Zaagsel.

3 Geboden voor je tijdschrift

Gij zult niet dit! Gij zult niet dat! Gij zult dit doen en dat laten! Drie geboden voor betere magazines. Het maakt niet uit of je een personeelsmagazine maakt of een special-interest blad onder handen hebt, ze komen altijd van…

Haal meer uit De Zagerij

Je kent ons als grafisch ontwerpers. Als vormgevers met een missie, namelijk: doorgronden waar je mee bezig bent en dat vertalen naar een onderscheidend en helder design. Je kent ons ook als een duo dat niet alleen meepraat maar ook…

De eenvoud van… Dick Bruna

Het is over Dick Bruna (1927-2017) vaak gezegd: hij is een meester in eenvoud. En je doet hem tekort als je als zijn eenvoud wegzet als ‘simpel’. Simpel is ‘letterlijk’, ‘één-op-één’. Simpel is niet interessant. De eenvoud van het werk…

Gespleten persoonlijkheid

Het afgelopen jaar is ons een paar keer gevraagd offerte te doen voor het ontwerp van een digitaal magazine. En eigenlijk was de reactie op de uiteindelijke offerte van iedereen gelijk: “O, dat is best veel geld”. In deze tijd…

Eerste Hulp Bij Drukte: de ‘invul-briefing’

“Stoor ik?” Ik hoor een onderdrukte zucht aan de ander kant van de lijn, een aarzeling.“Nou, half half”, zegt hij.Er volgt geen uitleg, het blijft stil.Ik waag de gok, ik kan op zijn minst uitleggen waar ik voor bel.“Had je…

Never, never launch a logo!

Alle commotie rondom het nieuwe woordmerk voor de stad Den Haag deed ons zoeken naar een voorbeeld van hoe het wel moet met de citybranding, -marketing of -communicatie. We hoefden niet ver te zoeken. Sinds de zomer van 2008 zijn…

In 9 stappen naar een (jubileum)magazine

Stel, je bedrijf of gebouw bestaat 25 jaar, 100 jaar misschien zelfs. Dat zijn memorabele mijlpalen die je extra feestelijk maakt met een tijdschrift. Zo’n jubileummagazine is een uniek podium voor je organisatie: je profileert je met pakkende interviews, inspirerende…